Så växte e-handeln under Corona pandemin

Många människor var rädda för att gå ut och spendera pengar i butik eftersom de inte kunde hitta det de ville ha eller behövde. Istället vände sig många av dem till onlinehandel för att köpa sina produkter och tjänster. Detta var bra för företag som hade en etablerad närvaro på internet, men de som inte ville investera i digital marknadsföring fick kämpa då fler konsumenter gick online istället för att surfa i fysiska köpcenter så som Mall of Scandinavia eller Nordstan i Göteborg.

I den här artikeln kommer vi att ta upp:

Varför ökade omsättningen för de flesta e-handelsföretagen?
Därför minskades varulager i butikerna och ökades i webblager..
Är det enkelt att starta en E-handel?
Vad säger e-handelsföretagen om tillväxten?
Foto av Andrea Piacquadio from Pexels

Varför ökade omsättningen för de flesta e-handelsföretagen?

Corona-pandemin fick många människor att stanna inomhus eftersom de var rädda för att sjukdomen skulle kunna spridas genom direktkontakt med andra människor. Som en följd av detta var det svårare för stora företag att nå sina målgrupper och få dem intresserade av deras produkter eller tjänster genom fysiska besök i butiker.

E-handelsbranschen har vuxit stadigt under de senaste åren, men när pandemin slog till ökade den med ytterligare 15 %. Många företag såg sin försäljning minska med 20 % eller mer när det inte fanns några kunder som kom in i deras butiker. Dessa siffror kan låta alarmerande, men de är goda nyheter för dem som har en etablerad närvaro online. Storhelger gick extra bra (som vanligt) och smarta högtalare blev årets julklapp där Sonos Black Friday var ett av urvalen man kunde spara lite pengar på att besöka.

Vi har undersökt olika e-handel företag i olika branscher och sett ett stadigt lyft för de flesta. Fördelen här för småföretagare är att de behöver endast konkurrera med storföretagen online och inte lika mycket IRL.

Kolla gärna in denna bloggen med för miljöartiklar hotellussemburgo

Därför minskades varulager i butikerna och ökades i webblager..

Näthandeln blev också ett mycket mer attraktivt alternativ under pandemin eftersom många varor inte fanns i butikerna eller var svåra att hitta IRL. Företagen insåg att varulager i butiker inte såldes på samma sätt som innan Corona pandemi, så de började flytta fler produkter till sina nätlager. Detta blev inte en bra lösning eftersom konsumenter vände sig till andra butiker om de hade bråttom med köpet. Det kunde också vara så att trots att en konsument var stamkund hos en fysiskt butik insåg nu denne att samma produkt såldes ännu billigare på någon annan webbplats. Detta gjorde att företag med fysiska butiker fick det väldigt svårt då de hade mycket mer kostnader än deras digitala motsvarigheter.

Är det enkelt att starta en E-handel?

Med dagens teknik och olika plattformar så som woo-commerce, shopify, Abicart är det relativt enkelt att starta en e-handel. Konkurrensen däremot har ökat betydligt då allt fler ser möjligheten i att starta en egen webb-shop. Det går inte att förneka att det tar tid att bygga upp en närvaro på nätet. Det kan ta månader, till och med år innan du börjar se resultaten. Hur kan du dra nytta av den växande e-handeln?

Det finns ett antal sätt för företag med fysiska butiker och nätbutiker att dra nytta av den ökade efterfrågan på digitala tjänster. För det första är det viktigt att förstå att om ditt företag har en offline-närvaro så kommer det att finnas människor som vill köpa dina produkter eller tjänster på nätet. Det finns många olika anledningar till varför människor föredrar att handla via en e-handelskanal i stället för personligen, t.ex. för att det går snabbare eller är billigare.

Vad säger e-handelsföretagen om tillväxten?

I en intervju med e-handelsföretaget Xenonkungen.com berättar deras VD att omsättningen ökade med hela 26% jämfört med föregående år. “Även om vi hade sämre vinst såg vi betydligt ökat intresse för bilbelysning. “

Xenonkungen startades år 2006 och de var bland första företag i Sverige som fokuserade på just bil och fordonsbelysning. Man såg snabbt ett stort intresse för ökad säkerhet på vägarna och bättre sikt med tanke på det nordiska klimatet. Den viktigaste målgruppen är den Norra delen av Sverige som har mörkt flest månader per år jämfört med andra delar av Sverige, berättar Xenonkungens VD Christopher Hannus.

Besök även en av de bästa tjänstebloggarna mariamelee

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *